frans-en-jolanda-kroatie-2013.reismee.nl

Dubrovnik

Vanmorgen zijn we van Stella Maris uit met de lokale bus naar Dubrovnik gegaan. De eigenaresse van Stella Maris was overigens erg aardig en heeft ons info gegeven over het vervoer. Ook mochten we onze bagage bij haar laten en heeft ze de bagage aan Robert van Fox Appartments overgedragen toen hij ons appartement vrij had.

Vandaag was het een beetje bewolkt, wat overigens heel fijn was om de stad te bezoeken, het was ongeveer 25 graden. Op de foto’s ziet het er wat donkerder uit dan wij eigenlijk hebben ervaren, dat is wel jammer, want het is prachtig om te zien.

Met de bus naar Dubrovnik is een handige manier, je stapt hier om de hoek op op bus nummer 10 en ongeveer 35 minuten later stap je bij Old Town uit. Het kost maar 20 Kuna enkele reis p.p, dat is ongeveer € 2,60. Parkeren was overal een probleem, maar in Dubrovnik zeker, het was er nu ook erg druk, gezwegen van juli of augustus. In de bus moesten we staan, en onderweg kwamen er nog meer mensen bij, dus je moet wel in staat zijn om een half uurtje te staan J.

Daar aangekomen hebben we eerst tickets gekocht om over de “city walls” te lopen. De stadsmuren rondom Dubrovnik zijn ongeveer 2 kilometer lang met een verschillende dikte. Aan de landzijde zijn de muren 4 tot 6 meter dik en aan de zeezijde 1.5 meter tot 3 meter. Hieruit kan men opmaken dat de grootste dreiging voor de stad van land af kwam. De hoogte varieert ook, op sommige plaatsen bereiken de muren een hoogte van 25 meter.

Je hebt er een prachtig uitzicht over de stad en ook over de zee.

Morgenvroeg brengen we eerst de auto naar het vliegveld, dat hier een paar kilometer vandaan ligt en dan gaan we van daaruit met een shuttlebus weer naar Dubrovnik toe. De laatste dag weer van deze vakantie, woensdag gaan we vroeg in de morgen weer terug naar huis. Wat vliegt de tijd…