frans-en-jolanda-kroatie-2013.reismee.nl

Van Orebic naar het eiland Korcula

Het plaatsje Orebic heeft een erg leuk haventje met mooie huizen.

Vanmorgen zijn we om half 11 met de ferry van Orebic naar het eiland Korcula gegaan, dit was een korte overtocht van maar 20 minuten.

Orebic

Korcula stad

In Korcula aangekomen moesten we op zoek naar een appartement. Dat werd een lachwekkend tafereel ;).

We zijn eerst Korcula stad ingereden, maar ook daar is parkeren een beetje een probleem. We zijn wel gaan kijken bij een appartement maar het was geen 4 nachten meer vrij. We zijn toen snel de stad uit gereden en richting Lumbarda (strandplaats) gereden, deze plaats ligt maar een kilometer of 5 van Korcula stad vandaan. Daar bij een appartement gevraagd of ze een kamer vrij hadden, maar nee, het zat vol.

Ineens uit het niets kwam een jongen op een brommertje aangereden en vroeg of we een kamer zochten. Zijn moeder had kamers in Lumbarda, dicht bij de zee. Hier staan mensen na de oversteek met een ferry met bordjes in hun handen dat ze kamers hebben dus zo vreemd is dat hier niet. Wij achter de jongen aangereden op zijn brommertje (die inmiddels een vriend achterop had zitten). Kwamen we aan in Lumbarda, maar ik vond het niks, beetje klein en groezelig. Ik voel me dan niet op mijn gemak en moet er niet aan denken dat ik daar 4 nachten moet blijven, pfff. Frans vond het uiteraard wel goed, hihi. We hebben de jongens maar vriendelijk bedankt en zijn verder gereden.

Toen kwamen we bij een hotel dat geen plaats meer had maar wel nog een privé villa wist, de eigenaresse werd gebeld en zij kwam er binnen 5 minuten aan. Wij weer achter de auto aan gereden van de vriendelijke mevrouw. Komen we daar aan, niks geen internet, mogelijk nog groezeliger dan bij de brommer jongens. Dit weer aan de vrouw verteld, wacht zegt ze, ik bel. Pffff, wat een gedoe zeg, maar zij wist een appartement met internet in een nieuw huis, dat bracht al wat meer geruststelling met zich mee J. Zou deze dan wel goed zijn?

Een meisje dat daar toevallig met haar kinderen was reed voor ons met de auto van de vriendelijke vrouw, ik dacht al hoe vaak moeten we nog achter iemand aan rijden J… Maar bij het bedoelde appartement aangekomen bleek driemaal is scheepsrecht wel te bestaan. In een mooi huis met prachtig uitzicht over de zee hadden ze 2 opties, een klein appartement voor € 40,00 per nacht of een groot voor 5 personen voor € 60,00 per nacht. De keuze was snel gemaakt, we hebben nu een grote keuken, modern, zitkamer eraan met hoekbank en tv, 2 slaapkamers en 2 badkamers, haha, niet dat we die nodig hebben maar het verschil met het kleine appartement was wel erg groot. Het meisje met de kinderen bleek een dochter te zijn van de vrouw des huizes. Eind goed al goed met de overnachtingen op Korcula…

Soms is vooraf boeken toch idealer, maar als je niet precies weet welke route je gaat volgen en als je dan flexibel wil zijn dan moet het soms op deze manier J.

Korcula stad is een mooie oude stad, Marco Polo zou hier geboren zijn, hij is een Venetiaan, en in die tijd viel Korcula onder Venetië, men neemt daarom aan dat het ook klopt.

Veel mensen hier hebben schijnbaar de achternaam Polo. Hier zijn de overblijfselen van zijn geboortehuis te zien:

Morgen en overmorgen gaan we aan één van de stranden liggen en misschien dat we zaterdag een dag naar het eiland Hvar gaan.

Dat horen jullie de volgende keer weer, groetjes Frans & Jolanda.

P.s.: wat ons ondertussen is opgevallen:

- je hoort hier bijna alleen maar jaren 80 muziek (leuk voor ons ;))

- alle toiletten hebben wc-papier én zelfs zeep én zelfs handdoekjes

- dat de obers of verkopers soms letterlijk met hun ogen rollen als je niet snel genoeg weet wat je wil bestellen (en dat is dan voor onze begrippen heel erg snel)

- dat Italianen inderdaad echt geen fatsoen hebben en dat de Kroaten dat hier ook weten

- dat je heel veel bakkertjes hebt, meerdere op één straat zelfs en dat Kroaten overal brood bij eten

- dat ze ook heel veel ijs verkopen en dat dit heel erg lekker is, zo lekker dat we soms 2 ijsjes per dag eten

- dat er nog veel drank thuis gestookt wordt en dat we hier van de mevrouw van het appartement ook een fles zelfgemaakte wijn hebben gekregen (in een fles mineraalwater), deze fles gaat achter de fles van Nena open J