frans-en-jolanda-kroatie-2013.reismee.nl

Van Korcula eiland naar Cavtat

Vanmorgen hebben we afscheid genomen van Marijanna van het appartement. Haar man heet Zeljko Nobilo en maakt souvenirs, we kregen van haar ook een huisje nagemaakt met de steentjes die ze hier vaak gebruiken voor de huizen. Dat krijgt een plaatsje in onze vitrinekast. We waren erg tevreden over het appartement, heel groot en zeer schoon en erg mooi gelegen met uitzicht over de zee. Bovendien was Marijanna een erg leuke vrouw, een lachebekje. Het appartement was pas sinds kort afgekomen dus met een website zijn ze nog bezig.

We zijn met de ferry van 11:00 uur weer overgestoken naar Orebic op Peljesac schiereiland, zo waren we ook gekomen. Omdat het inmiddels donker was toen we in Orebic aankwamen zagen we pas hoe mooi Peljesac was toen we er weer wegreden. Echt schitterend, heel veel wijnranken en de bergen op de achtergrond. Dit schiereiland is als eiland veel mooier dan Korcula eiland wat ons betreft, maar Korcula stad zelf is wel ontzettend mooi en mag je eigenlijk niet missen.

In het plaatsje Ston zijn we gestopt om rond te kijken en wat te eten. In Ston wordt zout gewonnen, in het verleden was zout heel veel geld waard, zoveel dat er een hele grote muur werd gebouwd om het zout te beschermen.

De muur is enorm, de tweede grote muur na de Chinese muur, omdat het zo warm was zijn we er ook niet opgegaan, er was niemand die dat deed overigens, veel te warm.

Het heeft deze zomer in dit gebied maar één dag en een keer een dag een half uur geregend. Dat is heel goed voor de wijn maar slecht voor de olijfbomen hebben we geleerd. Na een zakje zout te hebben gekocht vervolgden we onze weg naar Cavtat, dat ligt een paar kilometer onder Dubrovnik. We zijn langs de kustweg gereden, en deze is echt prachtig, je ziet de ene na de andere prachtige vergezichten, die niet op een foto passen. Je moet het echt zelf gezien hebben, het past gewoon niet op een foto.

In Cavtat aangekomen bij Stella Maris hebben we de koffers daar voor 1 nacht neergezet want de volgende en laatste 2 nachten blijven we bij de overburen, Fox Apartments. Ik had van thuis uit Fox Appartments geboekt voor de laatste 2 nachten omdat hier in de buurt alles snel vol zit. We waren 1 dag eerder hier dan vantevoren ingeschat, voor die nacht extra zat Fox vol maar regelde voor ons bij Stella Maris die nacht extra, goed geregeld van Robert.

Toen naar het centrum om rond te wandelen en te eten en daarna naar bed, maar eerst het verhaaltje en de foto´s. Morgen en overmorgen gaan we naar Dubrovnik toe, de parel van de Adriatische zee zeggen ze, we gaan het zien morgen!